سلامت قلب

شمای قلب

دل یا قلب نوعی عضو عضلانی در انسان‌ها و دیگر حیوانات است که خون را از طریق رگ خونی در دستگاه گردش خون به گردش درمی‌آورد.

خون اکسیژن و مواد غذایی لازم را برای بدن مهیا می‌سازد و همچنین به از بین رفتن مواد زائد ناشی از متابولیسم (سوخت و ساز بدن) کمک می‌کند.

قلب انسان به طور متوسط حدود ۷۰ بار در دقیقه می‌تپد. قلب انسان بین دو شش در بدن قرار دارد و به گونه‌ای قرار گرفته‌است که رأس آن متمایل به سمت چپ و پایین قرار می‌گیرد. هر ضربان قلب حدود هشت دهم ثانیه زمان می‌خواهد که این زمان شامل ۰/۱ ثانیه انقباض دهلیزها، ۰/۳ ثانیه انقباض بطن‌ها و ۰/۴ ثانیه استراحت قلب می‌باشد. بافت قلب نیز هم‌چون دیگر بافت‌های بدن نیاز به تغذیه دارد که تغذیهٔ قلب برعهدهٔ عروق کرونری (تاجی) می‌باشد.

 قلب در فضای میانی میان‌سینه در سینه قرار دارد.

قلب در لغت به معنی دگرگونی است قلب از لحاظ علمی اندامی است که در مرکز قفسهٔ سینه (متمایل به سمت چپ) واقع شده است و وزن آن ۳۰۰گرم است و خون را پمپاژ می‌کند نام این عضو به علت اینکه باعث دگرگونی خون و تبدیل خون کثیف به خون تمیز می‌شود قلب نام گذاری شده است در دگرگون کردن خون قلب مانند یک تلمبه عمل می‌کند

قلب از سه نوع عمده عضلهٔ قلبی تشکیل شده‌است:

  • عضله دهلیزی

  • عضله بطنی

  • فیبرهای عضلانی تخصص عمل یافته تحریکی – هدایتی

سیستم هدایتی قلب در واقع ایمپالس الکتریکی را تولید و هدایت می‌کند. این فیبرها به دلیل محتوی کم فیبریل‌های انقباضی به‌طور ضعیف منقبض می‌شوند. انواع دهلیزی و بطنی عضلهٔ قلبی به همان روش عضلهٔ اسکلتی منقبض می‌شوند به استثنای این که مدت انقباض بسیار طولانی‌تر است. اصول طب داخلی هاریسون ۲۰۰۸ قلب خون را از طریق سیستم گردش خون پمپاژ می‌کند. خونی که دارای اکسیژن اندکی باشد، از طریق گردش خون سیستمیک و بالایی و ورید اجوف تحتانی ورید اجوف وارد دهلیز راست می‌شود و بعد به بطن راست می‌رود. از اینجا به گردش خون ریوی جریان می‌یابد، از طریق ریه‌ها اکسیژن دریافت می‌کند و دی‌اکسید کربن را پس می‌دهد. خون دارای اکسیژن بعد از آن وارد دهلیز چپ می‌شود و از آنجا به بطن چپ می‌رود و از طریق آئورت به گردش خون سیستمیک انتقال می‌یابد که در این روند اکسیژن آن مصرف می‌شود و به صورت دی‌اکسید کربن با سوخت و ساز همراه می‌گردد.

معمولاً با هرتپش قلب، بطن راست همان قدر خون را وارد ریه‌ها می‌کند که بطن چپ خون را به سراسر بدن می‌فرستد. سیاهرگ‌ها خون را به قلب منتقل می‌نمایند، در حالی که سرخرگ‌ها، خون را از قلب خارج می‌سازند. سیاهرگ‌ها معمولاً فشار کمتری در مقایسه با سرخرگ‌ها دارند.

 قلب هنگام استراحت با ضربان حدود ۷۲ بار در دقیقه می‌تپد.

فعالیت این تعداد را افزایش می‌دهد، اما در طولانی مدت میزان استراحت قلب را کمتر می‌نماید و این مسئله برای سلامت قلب خوب است.

بیماری‌های قلبی

بیماری‌های قلب و عروقی (CVD) معمول‌ترین عامل مرگ در جهان در سال ۲۰۰۸ بودند که باعث ۳۰ درصد از موارد مرگ شدند.

از این میزان بیش از سه چ‌هارم به خاطر بیماری شریان‌های کرونری و سکته بوده است.

عوامل خطر شامل مواردی همچون: سیگار کشیدن، اضافه وزن داشتن، عدم فعالیت‌های ورزشی کافی، کلسترول بالا، فشار خون بالا، نوعیدیابت که به شکلی ضعیف کنترل شده و موارد دیگر می‌شود.

تشخیص بیماری قلبی عروقی اغلب با شنیدن به صدای قلب با گوشی پزشکی، ECG یا با فراصوت صورت می‌گیرد.

بیماری‌های مرتبط با قلب اصولاً با متخصصین قلب درمان می‌شود، هرچند که بسیاری از متخصصین پزشکی دیگر نیز ممکن است در حل این مسئله کمک کنند.

متخصصان اعتقاد دارند بیماری سرطان صرف نظر از این که فرد مبتلا اقدام به درمان دارویی کرده باشد یا خیر، می‌تواند به عضلات قلب آسیب برساند. شیمی درمانی به طور بالقوه موجب مسمومیت قلب می‌شود و بیماران سرطانی را در برابر اختلالات قلبی از جمله ایست قلبی یا ایسکمی میوکارد آسیب‌پذیر می‌کند ضمن اینکه رشد خود تومور نیز می‌تواند موجب آسیب بافت قلب شود.

اصول طب داخلی هاریسون ۲۰۰۸ هریسون، تنسلی راندولف |براون والد، یوجین

۲۰ نگهبان برای سلامت قلب و عروق شما

۲۰ ماده غذایی که سلامت قلب و عروق شما را به دنبال دارند، 

۱- گیاهان تازه

هنگامی که شما از گیاهان معطر به جای نمک و چربی به غذاهای خود اضافه می کنید، در واقع شما یک رژیم سالم برای سلامت قلب و عروق خود انتخاب کرده اید. گیاهان بدون استفاده از مواد مضر می توانند طعم مطبوعی به غذا اضافه کنند.

۲- لوبیا سیاه و سفید

لوبیا سیاه و سفید، دسته ای از مواد مغذی برای سلامت قلب و عروق هستند. فولات، آنتی اکسیدان ها و منیزیم می تواند به کاهش فشار خون کمک کند. فیبر موجود در آنها کمک می کند تا هر دو سطح کلسترول و قند خون شما کنترل شود. برای بالا بردن سطح تقویتی سوپ و سالاد می توانید به آنها لوبیا اضافه کنید.

نکته ابتدایی: کنسرو لوبیا را برای حذف نمک های اضافی آن بشویید.

۳- ماهی قزل آلا یا سالمون: سوپر ماده غذایی

ماهی غذایی سرشار از امگا ۳ برای سلامت قلب و عروق است. امگا ۳ چربی سالمی است که ممکن است خطر ابتلا به اختلالات ریتم قلب و فشار خون را کاهش دهد. آنها همچنین ممکن است تری گلیسیرید را پایین آورده و التهاب را محدود نمایند. انجمن قلب آمریکا دو وعده ماهی قزل آلا یا دیگر ماهی های روغنی در هفته را توصیه می نماید.

نکته ای برای پخت و پز: ماهی قزل آلا را در فویل با گیاهان و سبزیجات بپزید.

۴- ماهی تن امگا ۳

ماهی تن اغلب ارزان تر از ماهی قزل آلا است و دارای امگا ۳ می باشد. آلباکور (ماهی تن سفید) دارای امگا ۳ بیشتری نسبت به گونه های دیگر ماهی تن می باشد. سعی کنید از ماهی تن با سس گوجه فرنگی و لیمو، استیک کباب تهیه کنید. ماهی های دیگر سرشار از امگا ۳، ماهی خال مخالی، شاه ماهی، قزل آلای دریاچه ای ، ساردین و ماهی کولی هستند.

نکته بهداشتی روز: ماهی تن بسته بندی شده در آب نه در روغن را برای حفظ سلامت قلب و عروق انتخاب کنید.

۵- روغن زیتون

این روغن، چربی سالم ساخته شده از زیتون شکسته شده است که سرشار از آنتی اکسیدان برای سلامت قلب و عروق می باشد. روغن زیتون می تواند عروق خونی شما را محافظت کند. هنگامی که روغن زیتون جایگزین چربی های اشباع شده (مانند کره) می شود، می تواند به تنظیم کردن سطح کلسترول خون کمک کند. سعی کنید روغن زیتون را در سالاد و سبزیجات پخته شده و یا با نان مصرف کنید.

نکته برای طعم : برای بهترین عطر، طعم ، به بسته بندی آن نگاه کنید و از آن تا مدت ۶ ماه استفاده کنید.

۶- گردو

یک مشت کوچک از گردو در روز ممکن است کلسترول شما را کاهش دهد. همچنین ممکن است در برابر التهاب عروقی قلب شما را محافظت کند. گردو با امگا ۳، چربی های سالمی هستند که چربی های اشباع نشده و فیبر نامیده می شوند. این مزایا از گردو زمانی بدست می آیند که جایگزین چربی های مضری مانند چیپس و غیره شوند.

نکته: سعی کنید روغن گردو را در سس سالاد استفاده کنید.

۷- بادام

بادام حاوی استرول های گیاهی، فیبر و چربی است که برای سلامت قلب و عروق مفید می باشند. بادام به کاهش کلسترول بد یا LDL کمک می کند. یک مشت کوچک بادام در روز کافی است.

نکته برای طعم: برای افزایش خاصیت بادام، عطر و طعم ملایم، آنها را برشته کنید.

۸- سویا

شما ممکن است سویا را به عنوان اشتها آور در یک رستوران آسیایی ببینید. پروتئین سویا می تواند به پایین آوردن سطح کلسترول خون کمک کند. یک فنجان سویا همچنین دارای ۸ گرم فیبر است که قلب را سالم نگه می دارد.

نکته: سویا منجمد شده را جوشانده و سپس بصورت گرم سرو نمایید.

۹- سیب زمینی های شیرین

سیب زمینی سفید را با سیب زمینی شیرین تعویض کنید. سیب زمینی سفید با شاخص قند پایین، دارای فیبر، ویتامین A و لیکوپن می باشد.

۱۰- پرتقال

پرتقال شیرین و آبدار، دارای فیبر مبارزه کننده با کلسترول می باشد. آنها همچنین دارای پتاسیم می باشند که به کنترل فشار خون کمک می کنند. در یک مطالعه، ۲ فنجان آب پرتغال در روز سلامت رگ های خونی را افزایش می دهد. پرتقال همچنین باعث کاهش فشار خون در مردان می شود.

نکته تغذیه ای: یک پرتقال متوسط حدود ۶۲ کالری و ۳ گرم فیبر دارد.

۱۱- برگ چغندر

این سبزیجات برگ دار رنگ سبز تیره دارند و سرشار از پتاسیم و منیزیم هستند. این مواد معدنی به کنترل فشار خون کمک می کنند. برگ چغندر سوئیسی همچنین دارای فیبر، ویتامین A، لوتئین و زیگزانتین آنتی اکسیدان ها و غیره است که برای سلامت قلب و عروق مفید می باشند.

۱۲- جو

شما می توانید جو را در سوپ و خورشت استفاده کنید. فیبر موجود در جو می تواند به پایین آوردن سطح کلسترول خون کمک کند. همچنین ممکن است سطح قند خون را نیز پایین بیاورد.

۱۳- بلغور جو دوسر

یک کاسه بلغور جو دوسر شما را برای ساعت ها سیر می کند و با حملات میان وعده ای مبارزه کرده  و به پایدار نگه داشتن سطح قند خون شما در طول زمان کمک می کند. جو دوسر برای افراد مبتلا به دیابت مفید است. فیبر جو می تواند به کاهش کلسترول بد (LDL) قلب شما کمک کند.

نکته طبخ: پنکیک، کلوچه و یا دیگر محصولات پخته شده را طوری تهیه کنید که به جای یک سوم از آرد آن، جو قرار دهید.

۱۴- بذر کتان

این دانه حاوی سه چیزی می باشد که برای قلب شما خوب است: فیبر، مواد شیمیایی به نام لیگنان و اسیدهای چرب امگا ۳

نکته: آن را به آرد، غلات، محصولات پخته شده، ماست، یا خردل در یک ساندویچ اضافه کنید.

۱۵- ماست کم چرب

هنگامی که شما از غذاهای لبنی استفاده می کنید احتمالا فکر می کنید که لبنیات فقط برای استخوان هایتان مفید است در حالیکه این غذاها می تواند به کنترل فشار خون بالا نیز کمک کند. ماست سرشار از کلسیم و پتاسیم است. شما برای افزایش کلسیم و به حداقل رساندن چربی، انواع ماست کم چرب را انتخاب نمایید.

۱۶- غذاهای غنی شده با استرول

برخی از مارگارین ها، شیر سویا، شیر بادام، و آب پرتقال دارای استرول مبارزه کننده با کلسترول و استانول اضافه شده به آنها می باشند. آنها می توانند سطح LDL را بدون از دست دادن کلسترول خوب کاهش دهند و سلامت قلب و عروق را به دنبال داشته باشند.

۱۷- گیلاس

گیلاس، آلبالو، آلبالو خشک و آب آلبالو همگی این مواد برای سلامت قلب مفید می باشند. همه آنها حاوی یک آنتی اکسیدان موسوم به آنتوسیانین می باشند. این واقعیت وجود دارد که آنها از عروق خونی محافظت می کنند.

۱۸- بلوبری

بلوبری حاوی آنتوسیانین ها و آنتی اکسیدان های کمک کننده به عروق خونی می باشند. این آنتی اکسیدان ها از انواع توت هایی به رنگ آبی تیره بدست می آیند. بلوبری حاوی شمار زیادی از مواد مغذی می باشد.

۱۹- عدس

مصرف عدس در سلامت قلب نقش به سزایی دارد. این نقش نه تنها به دلیل فیبرهای موجود در عدس بلکه بعلت مقادیر قابل ملاحضه ای از فولاد و منیزم آن است و به تنظیم مقدار قند خون نیز کمک می‌ کند.

۲۰- انگور

حبه های انگور روی خوشه شبیه قلب است! امروزه تحقیقات نشان داده که انگور برای حیات و سلامت قلب و عروق بسیار مفید است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *